12 month fixed term contract (CDD) - Junior legal specialist M/F /// Contratto a tempo determinato d - [LN427]
Pubblicato il 19-02-2025 - Dexia in Giuliano di Roma
The Dexia Group, a former banking group under orderly resolution since 2012, with its main establishments in Brussels and Paris and branches in Ireland, the United States and Rome, is looking for a junior legal specialist for its Rome branch. The junior legal specialist will be tasked with managing transactions and relationships with Italian public-sector institutions, including related disputes.
This post based in Rome is for a temporary contract. Compensation will be commensurate with the past relevant experience that the candidate brings to the position.
The junior legal specialist will:- support the local legal counselin managing complex disputes involving the Italian and UK judicial authorities,
in relation to financing and swap transactions with Italian public-sector institutions.in managing relationships with external lawyers.in assessing the legal impacts of the activities carried out by the branch.- provide internal reporting on status of disputes.- prepare supporting documentation for the branch’s decision-making bodies and central bodies relating to matters within the branch’s remit;- help to ensure that all legal acts connected with the branch’s activities are correct in both substance and form and are compliant with laws and regulations.
Required:- Final Italian Law Degree from a reputable University; preference will be given to candidates who have passed a bar examination.- two to three years of professional experience, preferably gained at a professional law practice or in a multinational company in a similar role in Italian Law.- sound knowledge of Italian administrative, civil and procedural law.- excellent Italian speaking and writing skills; Advanced proficiency in English (knowledge of French is a plus).- working knowledge of commonly used software suites.
Strong analytical skills, clarity of thought and expression, strong negotiation and relationship management skills, a keen customer focus,
strong problem-solving abilities, and an ability to work in a team are also appreciated.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Il Gruppo Dexia, già gruppo bancario in risoluzione ordinata dal 2012, con sedi principali a Bruxelles e Parigi e sedi secondarie in Irlanda, Stati Uniti e Roma, è alla ricerca di un junior legal specialist per la sede secondaria di Roma, incaricata di gestire le operazioni e i rapporti con la clientela pubblica istituzionale italiana, ivi incluso il relativo contenzioso.
L’inserimento avverrà in forma di collaborazione coordinata e continuativa e il compenso sarà commisurato all’esperienza effettivamente maturata e rilevante per la posizione.
Il/la candidato/a dovrà:-supportare il referente legalenella gestione di contenziosi complessi dinanzi alle autorità giudiziarie italiane e inglesi (in particolare per le operazioni di finanziamento e di swap con la clientela pubblica istituzionale italiana);nella gestione del rapporto con gli avvocati esterni;nella valutazione degli impatti legali delle attività connesse alle operazioni di competenza della sede secondaria;-assicurare il reporting interno in merito al contenzioso;-predisporre la documentazione di supporto agli organi decisionali della sede secondaria e centrali relativamente alle materie di competenza della sede secondaria;-concorrere ad assicurare la correttezza formale e sostanziale di ogni atto legale connesso all’operatività della sede secondaria ai fini della relativa legittimità, validità ed efficacia.
Requisiti per la posizione:laurea in giurisprudenza, preferibilmente con superamento dell’esame di abilitazione alla professione forense;esperienza professionale di 2/3 anni,
maturata preferibilmente in uno studio professionale ovvero in una azienda internazionale in un ruolo simile;buona conoscenza del diritto amministrativo, civile e del relativo diritto processuale;ottima conoscenza della lingua inglese, parlata e scritta (gradita la conoscenza della lingua francese);familiarità nell’utilizzo dei principali pacchetti informatici.
Completano il profilo spiccate capacità di analisi, chiarezza espositiva, abilità negoziali e relazionali, orientamento al cliente, attitudine al problem solving e predisposizione al lavoro in team.